Dlaczego trzeba było całej planety, żeby pomieścić ego pewnego reżysera? I dlaczego nawet to się nie udało? I co to ma wspólnego z psychoanalizą? O filmie Ucieczka na Srebrny Glob rozmawiają Jan Borowicz, Ewa Modzelewska-Kossowska i Kuba Mikurda, reżyser filmu. Rozmowę prowadzi Adam Lipszyc.
Wykład Michała Łapińskiego pt. “Wilfred Ruprecht Bion (1897 – 1979) — o co chodziło temu rzecznikowi niełatwych prawd?” Wystąpienie odbyło się 25 września 2021 w ramach wydarzenia: U-Rodziny W. R. B i o n a. Cykl 𝗨-𝗥𝗼𝗱𝘇𝗶𝗻𝘆 𝗔𝗡𝗔𝗟𝗜𝗧𝗬𝗖𝗭𝗡𝗘 jest próbą spotkań wokół postaci zmarłych Analityków, a przede wszystkim ich żywych tekstów. Będziemy starali się analizować … Czytaj dalej Michał Łapiński o Wilfredzie Bionie
W klasycznym eseju “Niesamowite”, opublikowanym po raz pierwszy w roku 1919, Zygmunt Freud stawia tezę, że w doświadczeniu “niesamowitości” nawiedza nas to, co przed sobą ukryliśmy, a co teraz niespodziewanie powraca: niesamowite rodzi lęk właśnie dlatego, że jest aż nadto dobrze znajome. Do błyskotliwej analizy Freuda chętnie powracają dziś badacze literatury, filmoznawcy, filozofowie, a wreszcie … Czytaj dalej Niesamowite w psychoanalizie, niesamowita psychoanaliza
Zarówno pisma Freuda, jak i teksty późniejszych teoretyków psychoanalizy obfitują w rozmaite, fascynujące, a często wzajemnie trudne do uzgodnienia modele i metafory ludzkiej psychiki. O tym, które z nich do dziś wydają się żywe i nośne, o tym, czym właściwie różni się model od metafory, o tym, dlaczego psychoanaliza musi rodzić wciąż nowe figury umysłu, … Czytaj dalej Modele i Metafory
Jagoda Szelc to jedna z najbardziej interesujących postaci we współczesnym polskim kinie. Mistrzowsko prowadząc aktorów, operując obrazem i dźwiękiem w niezwykle kunsztowny sposób, reżyserka potrafi wprowadzić widza w stan niebywałego wprost napięcia. Jej dwa pełnometrażowe filmy – Wieża. Jasny dzień oraz Monument – zdają się dotykać czegoś skrajnie niepokojącego, ale i też najważniejszego. O filmach … Czytaj dalej Monument, nie Postument